poniedziałek, 11 stycznia 2016 | By: Annie

"Genialna przyjaciółka" - Elena Ferrante

                   Mam ostatnio mało czasu dla książek, ale to sprawia też, że czytam uważniej, delektując się słowem. Głębiej i na dłużej wnikam w literacki świat, w opisane historie, co przyznaję, ma swój dodatkowy urok. Ogromną przyjemność sprawiła mi lektura powieści „Genialna przyjaciółka”, którą właściwie należałoby smakować i podziwiać jak najdłużej – to pierwsza z na razie czteroczęściowej serii pióra Eleny Ferrante. Co ciekawe, ta autorka zachowuje pełną anonimowość – pisze pod pseudonimem, nie udziela wywiadów - uważa, że jej twórczość powinna być 'samowystarczalna'. I faktycznie taka jest, a książkę czyta się znakomicie - to jakby zbeletryzowane wspomnienia z dzieciństwa oraz wczesnego okresu dorastania – nie wiadomo na ile są one faktycznie oparte na życiu autorki, niemniej jak najbardziej sprawiają bardzo autentyczne wrażenie. 

                    Po uszy wniknęłam w ten świat, w atmosferę biednych dzielnic Neapolu oraz dusznych napięć panujących między poszczególnymi rodzinami. Osią powieści jest znajomość głównej bohaterki z Lilą, czyli historia niezwykłej przyjaźni - relacji wielowarstwowej i skomplikowanej. Ta książka ma wszystko to, co kocham w literaturze najbardziej – zgłębienie psychiki, motywów, mnóstwo szczegółów z życia bohaterów, także tych błahych, a jednocześnie czyta się to znakomicie, jednym tchem. Jest klimat, atmosfera oraz autentyczność. I do tego Neapol - miasto które skradło moje serce... :) Choć mamy dopiero początek stycznia, wiem, że dla mnie to na pewno będzie jedna z lepszych książek, jakie przeczytałam w tym roku. Żałuję tylko, że od razu nie zaopatrzyłam się w tom drugi, gdyż teraz muszę cierpliwie czekać na realizację zamówienia. A „Genialną przyjaciółkę” naprawdę gorąco polecam!

1 komentarzy:

Tirindeth pisze...

Ojej, chyba będę musiała sięgnąć po ten tytuł - już sama okładka mnie przekonuje do tej historii ;) Chociaż nie znam autorki tej serii.

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...