sobota, 1 sierpnia 2015 | By: Annie

"Kłamczucha" - Sophie Marceau

               Nie należę do czytelników, którzy lubią książkową stagnację i monotonię – są krótkie okresy kiedy rzucam się tylko i wyłącznie na nowości, mam fazy na kryminały czy biografie, ale równie często zdarzają się też chwile gdy nachodzi mnie ogromna ochota na lekturę ambitną, wyszperaną i nikomu nieznaną – która będzie dla mnie wyzwaniem oraz weryfikacją moich czytelniczych gustów i upodobań. Czy ktoś z Was słyszał kiedyś o książce napisanej przez Sophie Marceau? Przyznam, że to moja ulubiona aktorka - zachwyca mnie jej sposób bycia, uroda, osobowość – tylko dzięki temu natrafiłam na tę pozycję w internecie i szybciutko zamówiłam na allegro. Jestem w tym przypadku stronnicza i nieobiektywna, ale ogromnie podobała mi się ta książka. To także lektura niesamowicie trudna językowo i stylistycznie – czasami brniecie przez tekst to prawdziwe wyzwanie, ale tkwi w tym też pewien urok. I poezja. „Kłamczucha” to monolog kobiety, płynący prosto z rozdartego serca. Nie ma tu akcji czy klarownie przedstawionych uczuć. Są za to półcienie emocji, niedomówienia, aluzje... zdrada? porzucenie? Jest w tej książce coś takiego, co dotyka serca. Szczerość. Kobiecość. Samotność. Miłość. I pytanie – na ile jest to fantazja, a na ile autobiografia? Nikt tak nie potrafi pisać o bolącej, samotnej duszy jak Francuzi – Patrick Modiano, Delphine de Vigan... I Sophie Marceau.

"Czułam podmuch życia gdzieś ponad głową, jak kurczę wyczekuje aż skorupka pęknie i ktoś po nie przyjdzie. Byłam gotowa."

"Jest niedziela, niechybna niedziela, rozpoznawalna nawet bez wytykania nosa z pościeli. Słyszę dzwony i wyobrażam sobie złocistość ciepłych rogali na wielkiej tacy, psy, dzieci, piłki co o mało nie rozlewają wrzącej herbaty, skarpetki na stopach jak w reklamach rozpuszczalnej kawy, w telewizyjną niedzielę."

"Ze stopami wtopionymi w ruchome piaski, rozpaczliwie budowałam chwiejne rusztowanie mojego świeżego panieńskiego życia."


0 komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...