wtorek, 3 lipca 2012 | By: Annie

"Nie opuszczaj mnie" - Kazuo Ishiguro


            Co za powieść! Przeczytałam ostatnią stronę, zamknęłam książkę i zamyśliłam się. Dawno nie spotkałam się z tak wspaniałym językiem, emocjonującą i wciągającą historią, niesamowicie stopniowanym napięciem i z tak umiejętnym wodzeniem czytelnika za nos...

             Kathy, Ruth i Tommy chodzą do elitarnej szkoły w jednym z północnych zakątków Anglii. Z pozoru to zwykła szkoła z internatem, lecz im bliżej się jej przyglądamy, tym więcej elementów odbiega od normalności. Wychowankowie nigdy nie jeżdżą do domów, rozmawiają o dziwnych donacjach, a nauka polega przede wszystkim na tworzeniu sztuki. Stopniowo, z różnych aluzji, ze snutych przez Kathy wspomnień i mimochodem przytoczonych wydarzeń wyłania się prawdziwy obraz tego miejsca. Z pod kartek prześwituje mroczna tajemnica, którą czytelnik odkrywa tylko na tyle, na ile pozwala mu sam pisarz. I nie jest to w żadnym razie jakaś kryminalna bajeczka z trupem w szafie, a mroczna, antyutopijna powieść obyczajowa o wszystkich meandrach życia. O dorastaniu, o człowieczeństwie, o przyjaźni i miłości. Zmusza do myślenia, ale nie w nachalny sposób. Refleksje przychodzą same...

             Dawkowałam sobie czytanie tej pozycji – historia tak wciąga, że nie sposób się od niej oderwać, a jednocześnie poruszonych jest tyle ważnych tematów, że czułam silną potrzebę aby co jakiś czas oderwać się od lektury i porozmyślać nad przeczytanymi słowami. Podziwiam pisarza za jego znajomość ludzkich emocji, a także ze umiejętność opisywania ich w tak plastyczny, namacalny sposób. Wszystkie strony są nimi przesycone, a każde ze zdań jest niezwykle wyraziste i dosadne. Wyczuwa się w tej książce coś niesamowitego; tajemniczego i fascynującego zarazem, a jednocześnie niepokojącego swoją realnością. Na uwagę zasługuje także piękny język, który można smakować i chłonąć każdą komórką ciała.

            „Nie opuszczaj mnie” to po prostu wspaniała, rewelacyjnie napisana książka, ze świetnie skonstruowaną i poprowadzoną fabułą. Jestem nią oczarowana. Polecam ją absolutnie każdemu na pełen emocji wieczór. :)

Inne książki Kazuo Ishiguro wciąż przede mną. Jest na dobrej drodze do dołączenia do grona pisarzy, których autorstwa chcę przeczytać wszystko, co tylko napisali.

23 komentarzy:

deszczowa_nimfa pisze...

poluję na tą ksiazke, czytałam o niej same pozytywne recenzje, wiec jak w koncu ją dorwę na pewno się nie zawiodę.

Aithusa pisze...

Chciałabym przeczytać tę książkę, bo oglądałam ekranizację i baaaardzo mną wstrząsnęła.

Annie pisze...

symtuastic - ja dopiero planuję obejrzeć :)

Sylwia_85 pisze...

Kurczę, dobrze się zapowiada. Muszę się zainteresować.

Irena Bujak pisze...

Hmmm... Brzmi ciekawie, może kiedyś się skuszę ;)

Anonimowy pisze...

Miałam już te książkę w koszyku ostatnio,ale jakoś w ostatniej chwili się rozmyśliłam - głupia ja ;) będę musiała po nią wrócić.

Miłośniczka Książek pisze...

i jak tu nie sięgnąć po książkę po tak zachęcającej recenzji? no nie da się :D

Weronika Król pisze...

Ishiguro zdobył moją sympatię po książce ,,Pejzaż w kolorze sepii", którą czytałam bardzo dawno i byłam zachwycona. ,,Nie opuszczaj mnie" nadal jest przede mną, ale po takiej recenzji z pewnością sięgnę po ten utwór z ochotą.

Moje książki pisze...

Książkę również dobrze wspominam ale tym razem ekranizacja zrobiła na mnie większe wrażenie, ciekawa jestem jak będzie z Tobą ;-)

Gosiek pisze...

Bardzo chcialabym przeczytać. Zachęciłaś mnie tą recenzją :D

sfasd pisze...

Oglądałam film, ale chyba po książkę również sięgnę. Nie mogłabym nie przeczytać tak wspaniałej powieści.

Dominika S. pisze...

Nie znam twóczości tego autora, ale o "Nie opuszczaj mnie" czytałam wyłącznie pochlebne opinie. Przymierzam się do tej powieści od dłuższego czasu i kiedyś na pewno przeczytam. Pozdrawiam :)

Cathleen Sural pisze...

Właśnie ją kupiłam, mam nadzieję, że mi również się spodoba, bo fabuła wydaje się niezwykle ciekawa ;)

Annie pisze...

Inulec - hihi :) wróć koniecznie :)

Hiliko - właśnie odkryłam, że "Pejzaż" stoi u mnie na półce! :D na pewno wkrótce przeczytam

versatile - ja swój egzemplarz kupiłam w tej wyprzedaży Weltbildu :)

Anonimowy pisze...

Czytałam i również jestem zachwycona. Teraz to jedna z moich ulubionych pozycji. Miałam pożyczony egzemplarz, ale muszę mieć swój :) Książka magiczna, ale bardzo trudna - wyzwoliła we mnie mnóstwo emocji. Film również widziałam i szczerze mówiąc jest o wiele słabszy - brakuje tej tajemnicy, bo widzowi podano na tacy, czym jest szkoła.

Evita pisze...

Czytałam tę książkę jakiś czas temu, autor stopniowo odkrywa przed nami coraz więcej i więcej, aż w końcu jawi się przed nami cała prawda. Podobał mi się również film na podstawie tej powieści, dokładne odzwierciedlenie książki.

Oleńka pisze...

Zgadzam się z całą stanowczością! Kocham tę powieść. Uważam, że to jedna z najniezwyklejszych książek, jakie czytałam. Marzę o ponownej lekturze, choć przecież do łatwych ta książka nie należy.

Pozdrawiam!

PaulinaSamash pisze...

Lubię ja akcja książki rozgrywa się w szkole. A jak widzę ta jest bardzo specyficzna więc z pewnością mi się spodoba.

Agnieszka pisze...

Książki nie czytałam, bo nie wiedziałam, że powstała;)
Obejrzałam film i byłam nim oczarowana. No, nie mogę uwierzyć, że można tak traktować ludzi. I jeszcze przygotowywać ich na rychłą śmierć.

Aneta Wojtiuk pisze...

Książka zapowiada się ciekawie, pełna emocji. A ja lubię takie! Co to za książka, którą zaraz zapomnę? Mam wrażenie, że akurat tą pozycję zapamiętałabym na długo. Jestem skłonna do refleksji, a skoro ona je wywołuje... ;)

Papierowa panna pisze...

Widziałam tylko film niestety, do książki się jeszcze nie zabrałam ale mam na nią ogromny apetyt a po tym co napisałaś jeszcze większy;)

Unknown pisze...

chętnie sięgnę :D

Unknown pisze...

Zgadzam się z każdym słowem tej recenzji! Dokładnie tak samo to czuję, książka bardzo rusza, polecam.

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...