środa, 27 lipca 2011 | By: Annie

"Kobieta w klatce" - Jussi Adler-Olsen


           W ciągu ostatnich kilku lat moda na skandynawskie kryminały nieustannie trwa. Gdy juz myślimy, że nic nas, czytelników, nie zaskoczy, a pomysłowość pisarzy z Północy się wyczerpała, wtedy na rynku literackim pojawia się taka książka jak  "Kobieta w klatce" autorstwa Jussi Adler-Olsen, która ponownie ukazuje nam klimat i  urok porządnego, skandynawskiego kryminału.

          Merete Lynggaard, piękna parlamentarzystka z Danii, zaginęła w tajemniczych okolicznościach w 2002 roku. Od pięciu lat jest przetrzymywana w odizolowanej klatce i obserwowana przez swych tajemniczych porywaczy. Śledztwo w jej sprawie umorzono z braku poszlak. W 2007 roku powstaje Departament Q, wydział policji, którego celem jest rozwikłanie niewyjaśnionych zagadek przeszłości. Na jego czele staje Carl Mørck, zgorzkniały policjant, którego nękają demony przeszłości i żona-artystka. Jego jedynym pomocnikiem jest Syryjczyk Assad, który z "podawacza" kawy stopniowo staje się prawą ręką Carla i niezastąpionym pomocnikiem w pracy. Gdy Departament Q postanawia zająć się z pozoru beznadziejną sprawą Merete, na światło dzienne wychodzą pominięte tropy z przeszłości, między innymi ten o tajemniczym adoratorze parlamentarzystki...

          Akcja toczy się dwutorowo. Poznajemy historię z punktu widzenia Merete, dowiadujemy się o jej życiu przed porwaniem, a także jesteśmy świadkami jej traumatycznych przeżyć w klatce. Równocześnie śledzimy również dochodzenie prowadzone przez Carla i stopniowo obserwujemy jak Departament Q rozwikłuje zagadkę z przeszłości. Bardzo podoba mi się taki sposób prowadzenia narracji, dzięki któremu czytelnik ma pogląd na sytuację i wydarzenia z obu stron. Cała książkę czyta się bardzo dobrze, lekko i z zainteresowaniem. Sam pomysł na wydaje mi się ciekawy i oryginalny, a historia bardzo wciągająca.

          Jednak oprócz tych zalet książka posiada dla mnie również jedną zasadniczą wadę. Już około 200 strony bez problemu domyśliłam się kto jest porywaczem. Nie zniechęciło mnie to co prawda do dalszego czytania, ale odebrało książce ten, dość istotny w kryminałach, element zaskoczenia i napięcie. Jednak jest to  subiektywna wada, występująca lub niewystępująca, indywidualnie dla każdego czytelnika. Bo przecież nie każdy musi obrać ten sam trop co ja. :)

         Podsumowując, "Kobieta w klatce" to dobry, intrygujący kryminał, ciekawie napisany i wciągający. Bardzo polecam wszystkim miłośnikom tego typu książek, a także wszystkim tym, którzy dopiero przymierzają się do spotkania ze skandynawskim kryminałem. Z przyjemnością sięgnę po następne tomy z serii Departament. Q, a na razie wszystkim gorąco polecam przeczytanie "Kobiety w klatce". :)


Moja ocena: 4+/6
Wydawnictwo: Słowo/obraz terytoria
Liczba stron: 416
Seria: Departament Q 
Tom z serii: I
Baza recenzji Syndykatu ZwB

15 komentarzy:

UpiornyGroszek pisze...

Muszę poczekać, aż najdzie mnie ochota na kryminały i kto wie? Może sięgnę po "Kobietę w klatce"? ;) Wszakże czytałam już inną pozytywną recenzję. I cóż, w moim przypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie domyślę się rozwiązania zagadki- za mało kryminałów czytam, żeby mieć wyrobioną w sobie detektywistyczną intuicję, a i zapędów na bycie drugim Sherlockiem u mnie brak ;)
Pozdrawiam!

Annie pisze...

UpiornyGroszek - ja byłam strasznie zdziwiona, że tak szybko rozgryzłam tę zagadkę :p Ja nie jestem w stanie zrozumieć o co chodzi w Jamesie Bondzie, a co dopiero przewidzieć mordercę w kryminale :P

Ice_Fire pisze...

Kiedy przeczytam jeden kryminał wystarcza mi on na pół roku, bo są one do siebie zatrważająco podobne. Jednak nigdy nie spotkałam się ze skandynawskim kryminałem, a wiele o nich słyszałam. Być może przy odrobinie wolnego czasu sięgnę po tę pozycję.

Pozdrawiam,
Darcy.

Eliza pisze...

Mnie jakoś do kryminałów skandynawskich nie ciągnie, ale Twoja recenzja mnie zachęciła :D Niewykluczone, że sięgnę po Kobietę w klatce

Nyx pisze...

Ja chyba sobie daruję, jest tyle skandynawskich kryminałów na rynku, że to będzie cud, jak przeczytam chociaż jeden. Lista książek do kupienia mi się ciąąąąągnie jak ser w pizzy ;)

kasandra_85 pisze...

To coś dla mnie. Zdecydowanie:)). I świetna okładka. Muszę przeczytać. Pozdrawiam!!

toska82 pisze...

Ja właśnie zaczęłam moją przygodę z innym skandynawskim pisarzem - Monsem Kallentoftem ale z chęcią poznam i Jussi Adler-Olsen :)

Deline pisze...

Polubiłam kryminały, ale nie jestem przekonana do wszystkich ;) Raczej nie przeczytam "Kobiety w klatce".

zaczytana pisze...

Brałam udział w konkursie aby wygrać ta książke ale niestety nie udało mi sie wygrać ; < muszę jakoś inaczej dostać w swoje ręce tą pozycję.

Nominowałam Twojego bloga do nowej zabawy ONE LOVELY BLOG AVARD. http://zaczytana-w-ksiazkach.blogspot.com/2011/07/one-lovely-blog-award.html

Pisany inaczej pisze...

ja nie mam zdania, ale nie mówię nie...

Klaudia pisze...

Czuję, że muszę przeczytać ten kryminał. Ba, muszę wreszcie zacząć przygodę z północnoeuropejskimi kryminałami xD

Maruda007 pisze...

I mam kolejną pozycję na liście:P
Pozdrawiam!

Alannada pisze...

Nie dla mnie:/

Agnesja pisze...

Zapraszam do zabawy One Lovely Blog Award :) Więcej info na moim blogu :)

Paulina Król pisze...

Oj, ja już ostrzę ząbki na tę powieść od jakiegoś czasu, Ty mi troszkę ostudziłaś zapał tym, że domyśliłaś się, kto jest porywaczem, a ja lubię nie wiedzieć do samego końca... Może ja nie będę tak domyślna? ;) Pozdrawiam!

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...