niedziela, 20 września 2020 | By: Annie

"Prawdziwy lekarz będzie za chwilę. Rok z życia stażysty" - Matt McCarthy

                    Kolejna okołomedyczna książka na moim czytelniczym koncie - po prostu nie mogę się oprzeć takim lekturom! I choć każdym razem wydaje mi się, że już nasyciłam swój głód, to apetyt na różnego typu medyczne historie zawsze nawraca i nie mogą go zaspokoić nawet liczne, często bardzo krwawe opowieści mojego męża, które przynosi codziennie z pracy. Na szczęście, na rynku pojawiają się coraz to nowe tytuły w tej tematyce, co bardzo skrupulatnie i uważnie śledzę. Co ciekawe, ani trochę nie pociąga mnie praca lekarza jako taka, jak również ani przez chwilę nie żałowałam, że nie zdecydowałam się na studiowanie medycyny, choć przyznam, że był taki moment kiedy chodziło mi to po głowie. Bardzo lubię natomiast swoją wygodną, bezpieczną pozycję obserwatora-podglądacza, z czego bezwstydnie korzystam.

                     "Prawdziwy lekarz będzie za chwilę. Rok z życia stażysty" to autobiograficzna książka, w której uchwycony został trudny proces przemiany studenta w lekarza - moment, w którym medyk zaczyna brać prawdziwą odpowiedzialność za swoje decyzje. Co prawda realia są amerykańskie, więc cały system jest nieco odmienny – w odniesieniu do polskiej rzeczywistości opisany zakres obowiązków bardziej przypomina początki rezydentury, co z przyczyn osobistych było mi szczególnie bliskie - czytałam podwójnie uważnie. Owa pozycja to szczery, powiedziałabym, że nawet boleśnie szczery i obdarty z lekarskiego patosu, opis pracy młodego lekarza - jedynym słowem mieszanka stresu, strachu, całej masy wątpliwości, braków w wiedzy i doświadczeniu. Trochę w kontrze do bohaterskich, medycznych seriali, autor pokazuje się nam tu jako lekarz zagubiony, bezradny, przerażony nagłą odpowiedzialnością za cudze życie - dzięki temu jest tak autentyczny. Okres pomiędzy zakończeniem studiów a zdobyciem chociaż podstawowego doświadczenia jest chyba najtrudniejszy w całej lekarskiej karierze, a przez to również tak fascynujący i ciekawy - tak myślę. Zatem kogo interesują lektury okołomedyczne - polecam!

2 komentarzy:

Dominika S. pisze...

Jako rasowa hipochondryczka nigdy nie byłam zainteresowana medycznymi historiami, ale do czas. Teraz w sumie mogłabym poczytać albo o pracy lekarzy w dawnych czasach, albo właśnie współcześnie, kiedy zawód jest już obarczony pewnym brzemieniem. Zastanowię się jeszcze, ale będę miała tę publikację na uwadze :)

Annie pisze...

Dominika - jest parę lepszych pozycji na rynku, po które bardziej warto sięgnąć - np. "Mali Bogowie", "Agonia", "Będzie bolało", "Bez znieczulenia". Ja czytam wszystko jak leci w tematyce okołomedycznej, ale jeśli Ty sięgasz sporadycznie lub wcale to szczególnie polecam właśnie te tytuły :)

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...