niedziela, 12 stycznia 2020 | By: Annie

"Równonoc" - Anna Fryczkowska

                        To już druga pozycja przeczytana wspólnie z Mamą w ramach naszego małego, bo dwuosobowego klubu czytelniczego, w którym co miesiąc, z puli wcześniej wybranych książek - raczej ambitniejszych, takich które zbyt długo czekają na półce 'do-przeczytania' - Laurka wylosowuje nam jedną karteczkę z tytułem. Tym razem padło na "Równonoc" Anny Fryczkowskiej - opartą na faktach opowieść o zaginięciu czterech nastoletnich chłopców pod koniec lat 90' w województwie zachodniopomorskim. Przypadkowa zbieżność czy grasujący seryjny morderca? Jednak wbrew pozorom to nie kryminał, a rasowa proza obyczajowa, która z perspektywy rodzica usiłuje opisać rzecz absolutnie nieopisywalną - dziurę w sercu o rozmiarach całego wszechświata, nieskończony strach i niepokój rodzica, który stracił swoje dziecko. Mamy możliwość obserwowania bohaterów na wielu płaszczyznach - czasowej, małżeńskiej, religijnej - widzimy różne podejścia, różne sposoby radzenia sobie z tragedią, kolejne stadia żałoby. Jest w tych portretach coś niezwykle intymnego, szczerego, poruszającego - uwierzyłam w każde słowo.

                         Od kiedy sama zostałam mamą omijam tego typu lektury szerokim łukiem i przyznam, że po "Równonoc" byłam w stanie sięgnąć tylko dlatego, że opowiada o nastolatkach. A i tak ładunek emocjonalny był ogromny. To kolejna pozycja z serii Na F/Aktach wydawnictwa Od Deski Do Deski, którą przeczytałam i ponownie się nie zawiodłam. Książkę się dosłownie połyka, jest świetnie napisana. Chwyta za serce, daje do myślenia, porusza. W ramach czepialstwa - troszkę zabrakło mi sprecyzowania co jest fikcją, a co prawdą, co domysłem, a co gołym faktem. Czy autorka faktycznie rozmawiała z rodzinami? Co z postacią księdza? Na szczęście trochę poszperałam i okazało się, że doskonałym uzupełnieniem lektury jest wywiad dostępny TUTAJ.

                          Książki Anny Fryczkowskiej czytuję regularnie od lat, to jedna z moich ulubionych polskich pisarek. A "Równonoc" to moim zdaniem najlepsza i zdecydowanie najdojrzalsza pozycja w całym jej dorobku. Gorąco polecam!

0 komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...