środa, 29 marca 2017 | By: Annie

"Sonata Gustava" - Rose Tremain

                    Kocham tego typu obyczajową literaturę, ciągle mało mi takich książek.„Sonata Gustava” to powieść doceniona, dostrzeżona w Europie, nominowana do wielu nagród, choć mam wrażenie, że jej wydanie w Polsce przeszło jakoś zupełnie bez echa, bez promocji – mało recenzji się pojawia, nie widzę notek na blogach. Szkoda – bo to książka pełna - prawdziwe życie i panorama ludzkich losów odbijają się na kartach tej powieści. Sama też pewnie bym ją przegapiła, gdyby nie rekomendacja Moniki, która kazała mi jak najszybciej przeczytać tę perełkę. 

                     Historia rozgrywa się na trzech płaszczyznach czasowych – przedwojennej, powojennej i współcześnie – a kanwę wydarzeń stanowi przyjaźń Gustava i Antona oraz ich perypetie rodzinne. Dojmująca potrzeba kochania, która drzemie w każdym z nas, trudna relacja z pełną pretensji matką, a gdzieś w tle muzyka i piękna sceneria szwajcarskiego miasteczka oraz górskiego kurortu Davos. Czas płynie, mijają lata, nadchodzi starość, a pragnienia, namiętności i marzenia skrywane w mroku duszy wciąż pozostają żywe… - tak w skrócie można by opisać tę książkę. Fascynują emocje ukazane w konfrontacji ze słynnym, szwajcarskim ‘panowaniem nad sobą’. Historia jest nieprzebojowa, ale na swój sposób wyjątkowa i subtelna. Piękny język, zgrabny, lekki, i choć dużo się nie dzieje, jednak ani przez chwilę nie ma się poczucia dłużyzny, czas mija błyskawicznie w towarzystwie tej lektury. To obyczajówka z rodzaju tych najprostszych, ale i najbardziej przejmujących. Smutna, ale w żadnym razie nie smętna. Dużo detali, głęboko zarysowane sylwetki bohaterów, sporo dowiedziałam się też o szwajcarskiej mentalności. Rewelacyjna powieść obyczajowa, gorąco polecam!

2 komentarzy:

kruszkin pisze...

hmm, o nie, już wiem, że będę miała na uwadze. Wiosna jakoś rozbudza we mnie ochotę na takie lektury, a jeszcze przy tym Szwajcaria, która jest mi literacko obca.

Annie pisze...

kruszkin - 'o nie'? haha ;) no tak, kolejka rośnie... skąd ja to znam ;)

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...