niedziela, 22 lipca 2012 | By: Annie

"Tryb warunkowy" - Hanna Cygler


            Wśród natłoku książek opowiadających o problemach dorastających kobiet, napisać o życiu młodej dziewczyny w tak ciekawy i niebanalny sposób to prawdziwa sztuka. Ze względu na mój wiek, bo sama jestem właśnie taką wkraczającą w dorosłość dziewczyną, sporo się już w życiu naczytałam powieści o podobnej tematyce i muszę przyznać, że twórczość pani Hanny Cygler zaskoczyła mnie swoją autentycznością i nieprzewidywalnością.

            Przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Zosia Knyszewska rozpoczyna studia i dorosłe życie, w którym miłosne wybory wydają się jej największym problemem. Dziewczyna odkrywa jednak, że otaczająca ją rzeczywistość jest znacznie bardziej skomplikowana, a bliskim osobom nie zawsze można zaufać. W tle życiowych perypetii Zosi rozgrywają się przełomowe wydarzenia polityczne tamtych czasów - powstanie "Solidarności", wprowadzenie stanu wojennego, internowania...*

            Bardzo podobała mi się konstrukcja postaci; ich namacalność i wielowarstwowość. Polubiłam Zosię, zauroczył mnie Witek – i to jest właśnie to, czego oczekuję od pisarza – żeby stworzone przez niego postacie przemówiły do mnie, wywołały prawdziwe emocje, żeby zapadły mi w pamięć. Sporo smaczku dodały także ważne wydarzenia polityczne stanowiące tło dorastania bohaterów. Okres studiów, pierwsze prace, wyjazdy do Anglii mieszają się z powstaniem Solidarności i strajkami w stoczniach. Wydaje mi się, że pisząc książkę o perypetiach miłosnych młodej dziewczyny można bardzo łatwo popaść w pewne utarte schematy. Hannie Cygler udało się jednak tego uniknąć - wątki rozwijają się bardzo zaskakująco i dynamicznie, nie sposób przewidzieć co przyniesie każda następna strona; kogo spotka Zosia, jak postąpi Witek – i myślę, że właśnie ta życiowa nieprzewidywalność stanowi w dużej mierze o uroku tej powieści.

           Bardzo spodobał mi się fragment, który wyczytałam na oficjalnej stronie autorki: "Moje książki można czytać osobno (...) albo też jako serię. W ten sposób można lepiej zaznajomić się z postaciami i poznać ich dalsze, często zaskakujące losy. To są takie specjalne „upominki” dla uważnych czytelników." Uwielbiam takie niuanse – po raz pierwszy zasmakowałam ich u mojej ukochanej Sharon Owens i bardzo cieszę się, że również Hanna Cygler postanowiła wprowadzić je do swojej twórczości. 

           Jestem bardzo pozytywnie zaskoczona „Trybem warunkowym”, tym jak bardzo spodobała mi się ta książka. Zdecydowanie nie jest to banalne czytadło o miłosnych rozterkach naiwnej panienki, a ciekawa i realistyczna powieść obyczajowa, z nietuzinkowymi bohaterami i zaskakująco poprowadzoną fabułą. Z przyjemnością sięgnę po kolejne tomy z serii. :)
_________
*z okładki

10 komentarzy:

Aneta Wojtiuk pisze...

Kolejna dobra recenzja tej książki. Przyjemnie mi się ją czytało. Zwłaszcza, że w głowie wciąż słyszałam tekst "musisz ją mieć. musisz ją mieć". Mam nadzieję, że uda mi się ją zdobyć. Okładka cudowna, skromna, urzekająca, zielona! Fabuła również interesująca. :)
Pozdrawiam

ANNA pisze...

Zapraszam do swojej pierwszej rozdawajki

http://ancyskowo.blogspot.com/2012/07/moja-pierwsza-rozdawajka.html

Małgorzata pisze...

Dużo dobrego słyszałam o tej autorce, w zasadzie same pozytywne komentarze... Muszę w końcu dorwać jakąś jej książkę i sama się o tym przekonać :)

Evita pisze...

Lubię takie życiowe historie, nieprzesłodzone, niebanalne, a właśnie realistyczne z postaciami, które zawładną mną od samego początku, których losy będą mnie interesowały i ciekawiły. Recenzowana przez Ciebie książka taka mi się właśnie wydaje, wnioskuję z Twojej recenzji, że jak najbardziej 'Tryb warunkowy' jest wart przeczytania :)

Unknown pisze...

Nie słyszałam o tej książce wcześniej, ale teraz na pewno zwrócę na nią uwagę:)

Unknown pisze...

Kolejna pozytywna recenzja tej książki. Chyba kiedyś sięgnę ;) Pozdrawiam!

Miłośniczka Książek pisze...

wygląda na to, że książka mogłaby mi się spodobać :)

Dominika S. pisze...

Każda kolejna recenzja tej książki coraz bardziej mnie do niej zachęca. Mam na liście "Tryb warunkowy" i na pewno niedługo przeczytam :)

Aleksandrowe myśli pisze...

Koniecznie muszę przeczytać tę książkę :)

Unknown pisze...

Nie słyszałem o tej autorce, ale mimo że takich książek są całe regały w księgarniach, z chęcią zapoznałbym się z nią. :)

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...