sobota, 11 lutego 2012 | By: Annie

"Piasek ze szkła" - Joanna Szczepkowska

            Joanna Szczepkowska to przede wszystkim znana i lubiana polska aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna. Jednak tym razem daje się poznać czytelnikowi z zupełnie innej strony; jako felietonistka obdarzona ciętym językiem i fantastycznym poczuciem humoru. „Piasek ze szkła” to zbiór felietonów jej autorstwa, które ukazywały się w „Wysokich obcasach”, dodatku do „Gazety Wyborczej”, w latach 2004-2009.

             Mimo, że niejednokrotnie czytywałam „Wysokie Obcasy” to przyznam się szczerze, że na felietony Joanny Szczepkowskiej nigdy nie zwróciłam szczególnej uwagi. Dopiero gdy w moje ręce trafił „Piasek ze szkła” w pełni doceniłam te krótkie utwory, które niejednokrotnie rozbawiły mnie od łez, choć również wiele razy skłoniły do przemyśleń. Pewnie po kilku tygodniach będę niewiele z nich pamiętała, ale w trakcie czytania dostarczyły mi kilku godzin świetnej rozrywki i to się liczy. :) Każdy felieton jest inny i porusza zupełnie inną tematykę. Jedne są zabawne, inne krytyczne wobec naszej rzeczywistości, niektóre refleksyjne, a jeszcze kolejne to po prostu historie z codziennego życia. Autorka pisze o zwykłych rzeczach i ludziach w sposób humorystyczny i z polotem. Wszystkie felietony łączy jeden wspólny element - każdy jest zwieńczony dosadną i błyskotliwą puentą, która często nadaje sens i odpowiedni wydźwięk całemu utworowi.

              Z felietonów wyłania się bardzo ciekawa osobowość Joanny Szczepkowskiej, kobiety dowcipnej, bardzo spostrzegawczej, inteligentnej i bacznie obserwującej otaczający ją świat. Jestem pod wrażeniem jak dużo treści można umieścić na zaledwie dwóch czy trzech stronach. Z przyjemnością przeczytam kolejne zbiory felietonów jej autorstwa, m.in. „Jak wyprostować koło”. Uważam, ze bardzo dobrym pomysłem jest wydawanie ukazujących się w gazetach krótkich utworów w formie książki – dopiero zebrane je wszystkie razem można w pełni docenić i skonsumować jako całość, a przez to lepiej poznać autora, jego styl i światopogląd. „Piasek ze szkła” to idealna lektura na jeden wieczór, bardzo polecam... sama nie wiem komu, chyba absolutnie wszystkim. :)

Moja ocena: 5/6
Wydawnictwo: Świat Książki
Liczba stron: 184

5 komentarzy:

Ew pisze...

O książce, niestety, nie dane mi było jeszcze usłyszeć, ale raczej na pewno - i niebawem - po nią sięgnę. ;)
Pozdrawiam!

Unknown pisze...

Bardzo lubię felietony, a już zwłaszcza te kobiece.Tych "gazetowych" nie czytuję, częściej sięgam po wydania książkowe, ale nie wiedziałam, że pani Szczepkowska miała okazję wydać swoje. To miła nowinka dla mnie, chętnie sięgnę. Szkoda, że nie zacytowałaś jakiegoś ciekawego fragmentu :)

pas pisze...

Wysoka ocena, więc może się skuszę, jak gdzieś znajdę tą książkę :)

Klaudia pisze...

Nie czytałam jej felietonów, ale zaufam Twojej rekomendacji i rozejrzę się za tą książeczką. Przed zakupem zawsze mogę przeczytać kilka tekstów i sprawdzić, czy mi pasuje, prawda? XD

Annie pisze...

Limonka - musiałabym przytoczyć cały felieton. :)

Dusia - prawda :)mam nadzieję, że Ci się spodoba :)

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...