sobota, 5 listopada 2011 | By: Annie

"Zanim umrę" - Jenny Downham

                Zbliżenia to seria książek wydawanych przez wydawnictwo Nasza Księgarnia. Wszystkie powieści, które ukazały się w tym cyklu można zakwalifikować jako dobrą literaturę obyczajową, dotykającą spraw ważnych, trudnych, często kontrowersyjnych i budzących silne emocje. „Zanim umrę” to już druga książka z tej serii, którą miałam okazję przeczytać. Pierwsza, „Dwa wybory” bardzo mi się spodobała, jednak „Zanim umrę” autorstwa Jenny Downham pobiła ją o głowę. Ta powieść to wspaniała, mądra pozycja, która wywarła na mnie niesamowite wrażenie i do głębi mną poruszyła.

               Tessa ma szesnaście lat. Od czterech choruje na białaczkę. Poznajemy ją w momencie gdy nie ma już nadziei na wyzdrowienie, a jedyne co mogą zrobić lekarze to postarać się przedłużyć życie dziewczyny o kilka dodatkowych tygodni. Tessa postanawia wykorzystać pozostały jej czas jak najlepiej. Robi listę dziesięciu rzeczy, których koniecznie chce spróbować przed śmiercią; znajduje się na niej między innymi seks, narkotyki, jazda na motorze, a także miłość czy dzień łamania prawa.

                Książka jest niesamowita – niezwykle autentyczna, prawdziwa i do głębi poruszająca. Została doskonale napisana – autorka ma lekki styl, dzięki czemu powieść czyta się błyskawicznie i przyjemnie, mimo ciężkiej tematyki. Jednocześnie pisarka posiada niezwykłą umiejętność takiego dobierania słów, że w zaledwie kilku zdaniach udaje się jej zawrzeć ogrom emocji towarzyszących dziewczynie, co czyni książkę jeszcze bardziej wymowną i poruszającą. Tessa to świetna postać, bardzo dobrze skonstruowana i wielowymiarowa. Jest autentyczna, ma złożoną osobowość, targa nią wiele sprzecznych uczuć i silnych emocji. Buntuje się, jest zagubiona, uczy się cieszyć chwilą i doceniać zwykłe, przyziemne rzeczy. Ma też niezwykłe poczucie humoru, które pozwala jej żartować ze swojej choroby. Polubiłam tę dziewczynę i wczułam się w jej postać. Bardzo poruszyło mnie jedno ze zdań wypowiedzianych przez Tessę. Myślę, że dobrze oddaje ono naturę dziewczyny i charakter całej książki. „Umrę tak jak chcę. To moja choroba, moja śmierć i mój wybór.”

                „Zanim umrę” to powieść, która budzi duże emocje, wzrusza i uczy, że trzeba cieszyć się każdą chwilą oraz doceniać życie. Ogromnie polecam tę pozycję, rzadko udaje mi się spotkać książkę, która wywarła by na mnie tak silne wrażenie. Dodatkowym atutem jest przepiękne, mądre zakończenie. Naprawdę, warto przeczytać. Zapamiętam tę pozycję na długo i na pewno jeszcze do niej wrócę.

Moja ocena: 6/6
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Seria: Zbliżenia
Liczba stron: 268

8 komentarzy:

kasandra_85 pisze...

Muszę przeczytać!! Wysoka nota, ważna tematyka, więc pozycja obowiązkowa:)

lawendowa kraina pisze...

Temat przewodni książki dość trudny, ale z drugiej strony może pomoże choć trochę zrozumieć nam ludzi, którzy ciężko chorują. Pozycja jak najbardziej warta uwagi, więc jak tylko ją gdzieś znajdę od razu po nią sięgnę :)

toska82 pisze...

Bardzo mam ochotę na tą książkę, poczuć to co czują ludzie skazani na śmierć. Trudna ale myślę, że ważna i potrzebna :)

Magda pisze...

bardzo lubię książki obyczajowe poruszające trudne tematy, skoro wywarła na Tobie takie pozytywne wrażenie to też chętnie przeczytam

limonka pisze...

Nie dałabym rady. Nie cierpię myśleć, słuchać i czytać o śmierci - tej bardzo realnej. Po takiej lekturze pewnie przez dwa tygodnie miałabym totalną hipochondrię i wszystko inne :(

Dusia pisze...

Dodałam tę książkę do swoich planów czytelniczych i zupełnie o niej zapomniałam! Ogromna strata, muszę się za nią rozejrzeć

biedronka pisze...

Mam tą pozycję w planach od dłuższego czasu.
Przekonująca treść i niezwykła okładka :)

Klaudia pisze...

Koniecznie muszę przeczytać! Koniecznie!

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...