piątek, 12 sierpnia 2011 | By: Annie

"Dłoń pełna gwiazd" - Rafik Schami


               Chyba każdy z nas miewał okresy w życiu, kiedy to podejmował się pisania pamiętnika czy dziennika. Niektórym weszło to w nawyk, inni szybko porzucili ten zamiar. Zapiski o swojej codzienności postanawia prowadzić również pewien czternastolatek, mieszkaniec stolicy Syrii, Damaszku i jednocześnie główny bohater oraz narrator książki „Dłoń pełna gwiazd” autorstwa Rafika Schami. 

               Historię chłopca poznajemy dzięki jego zapiskom w dzienniku. Początkowo są one nieco nieskładne i dotyczą głównie zabaw z kolegami i przygód w szkole. Jednak z czasem nabierają wprawy i zaczynają przedstawiać realia panujące w Syrii, a także dążenie bohatera do spełnienia jego największego marzenia - zostania dziennikarzem. Stopniowo, z kart książki wyłania się obraz życia w Damaszku wraz ze wszystkimi jego trudnościami i radościami, a przede wszystkim z jego różnorodnością i niesamowitym klimatem. Przez zapiski chłopca przewija się również cały kalejdoskop ciekawych postaci, z których każda jest bardzo interesująca i na swój sposób oryginalna.

                Książka przenosi czytelnika do Syrii, doskonale obrazuje zwykłe, codzienne życie i problemy biedniejszych mieszkańców Damaszku. Ukazuje prawdziwy obraz tego kraju, nie sztuczny, pokazywany turystom, lecz taki "od kulis", rzeczywisty, w którym nie ma niezależnych mediów i wolności słowa, a każdy sprzeciw wobec rządu skutkuje nieludzkimi torturami lub nawet śmiercią. W powieści wyraźnie czuć wielobarwność arabskich ulic, folklor tamtejszej kultury oraz mnóstwo emocji. Pierwsza, młodzieńcza miłość i przyjaźń przeplatają się z nienawiścią, smutkiem i stopniowo zyskiwaną świadomością polityczną bohatera. Książka została napisana prostym, codziennym językiem, bez wyszukanych i w tym przypadku całkowicie zbędnych środków stylistycznych. Myślę, że w dużej mierze to właśnie dzięki tej prostocie pozycja zawdzięcza swoją autentyczność. I chyba właśnie to najbardziej podobało mi się w tej powieści – jej realizm. Absolutnie nie czuć tu żadnej fikcji literackiej. Bardzo polubiłam głównego bohatera i żałuję, że nie poznam dalszej części jego historii.

                  Bardzo się cieszę, że miałam okazję przeczytać tę pozycję i żałuję, że książka ta nie jest szerzej znana i rozreklamowana. Moim zdaniem zdecydowanie zasługuje na większy rozgłos i mam nadzieję, że dzięki mojej recenzji zachęcę przynajmniej kilku czytelników do sięgnięcia po tę niezwykle klimatyczną i pełną uroku pozycję. Sądzę, że warto jest ją przeczytać i za jej pośrednictwem lepiej poznać Syrię oraz realia życia w tym niespokojnym kraju, zwłaszcza, że syryjskie zamieszki to w ostatnim czasie tematyka stale obecna w wiadomościach. "Dłoń pełną gwiazd" bardzo polecam, ta książka zdecydowanie ma w sobie to "coś". :)

Moja ocena: 5+/6
Wydawnictwo: WAM
Liczba stron: 202
Seria: Labirynty

8 komentarzy:

kasandra_85 pisze...

Czytałam i również jak najbardziej polecam. Pozdrawiam:))

Agnesja pisze...

Ja również czytałam i mi się bardzo podobało :) Mam zamiar poszukać innych książek z serii Labirynty ;)

Cyrysia pisze...

bardzo piekna recenzja, ogromnie spodobały mi się twoje odczucia i chętnie poznam tę książkę dogłębniej.

toska82 pisze...

wiele dobrego słyszałam o tej książce i myślę, że w końcu muszę się za nią rozejrzeć :)

Maruda007 pisze...

Widziałam ją w gablocie księgarni chrześcijańskiej, ale jakoś mnie do niej nie ciągnęło. Teraz wiem ile straciłam :)
Pozdrawiam!

Karolina K. pisze...

o,może być dobra

Klaudia pisze...

Lubię czytać o innych kulturach i czuję, że tej książki sobie nie odpuszczę :)

Alannada pisze...

Jestem szczerze zainteresowana :)

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...